dfg

Arbeidspsychologie

Coaching en Persoonlijke
Effectiviteit

Team- en Organisatie
Interventies

dfg

Arbeidspsychologie

Coaching en Persoonlijke
Effectiviteit

Team- en Organisatie
Interventies

Arbeidspsychologie

Wij hebben jarenlange ervaring op het snijvlak van arbeid/organisatie en gezondheid.

dfg

Arbeidspsychologie

Coaching en Persoonlijke
Effectiviteit

Team- en Organisatie
Interventies

Coaching en Persoonlijke
Effectiviteit

Het beste uit jezelf èn anderen halen, daar gaat het toch om?

dfg

Arbeidspsychologie

Coaching en Persoonlijke
Effectiviteit

Team- en Organisatie
Interventies

Team- en Organisatie
Interventies

Op een passende wijze prikkelen, ontwarren en versterken van samenwerkingsverbanden

ga naar
agenda & blog

dfg

Binnen veel organisaties is er sprake van een permanente stroom van veranderingen. Het is niet altijd makkelijk om daarin overeind te blijven. Samenwerkingsverbanden staan vaak onder druk of krijgen niet de gelegenheid om te rijpen. Er zijn momenten dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan vastzittende, terugkerende patronen die succes en plezier op één of andere manier in de weg staan. Het is ons werk om mensen en organisaties te begeleiden om hier meer grip op te krijgen.

Wij hebben jarenlange ervaring op een drietal gebieden: Arbeidspsychologie, Coaching & Persoonlijke Effectiviteit en Team & Organisatie Interventies.

Vanuit ons kantoor in hartje Utrecht geven we dagelijks vorm aan onze professionaliteit. Indien je behoefte hebt om eens kennis te maken dan heten wij je graag welkom.

ontdek meer over dfg

Maak kennis met het dfg team

bekijk het volledige team

Blog

20/11

Herstellen van een weekje stress

Ik had het vorige week – tijdens de Week van de Stress – helaas veel te druk waardoor het me niet lukte om deze blog te schrijven. Dit weekend kwam daar helaas ook niets van, ondanks mijn voornemen. Zoals wel vaker na een drukke week had mijn lichaam blijkbaar behoefte aan rust. Tijdens een drukke week teer ik vaak wat in op mijn slaap. Gelukkig heb ik daar in de dagelijkse drukte geen last van want mijn lichaam maakt vele stofjes aan die mij moeiteloos op de been houden en mij ook nog eens cognitief scherp houden.
Maar meestal kom ik dan zaterdagochtend de man met de hamer tegen. Ik voel me dan wat futloos en vraag me af waar al die heerlijke energie van de voorbijgaande week is gebleven. Het schijnt dat ik niet de enige ben. Het is een bekend verschijnsel. De stressprikkels zijn weg en het lijf gaat geheel uit zichzelf op zoek naar een nieuw evenwicht maar slaat in dat proces blijkbaar eerst door naar de andere kant van de schaal. Je gaat plotseling voelen hoe veel je van je zelf hebt gevraagd. Ik heb geleerd dat het voor mij het beste werkt om dan toch te gaan sporten. Daarnaast merk ik dat ik een paar nachten goed moet slapen. Maar eerlijk is eerlijk: dit weekend had beter gekund want mijn energiebalans was niet optimaal. Zolang ik dit werk al doe ben ik mij bewust van het feit dat dit de keerzijde is van mijzelf bovenmatig druk maken zonder dat ik het door heb.

In deze blog vraag ik mij af of wij het thema ‘Stress’ met z’n allen wel goed adresseren. Zonder dat ingenieuze stresssysteem zou ik de vorige week niet goed zijn doorgekomen. Dankzij mijn stress ben ik tot allerlei prestaties in staat. Ik twijfel dus of de week van de stress niet te veel nadruk heeft gelegd op de negatieve kant van stress. In het maatschappelijk debat gaan nuances namelijk vaak verloren. Ik maak mij zorgen dat mensen bang worden voor hun stress door alle verhalen die er over worden verkondigd door al die experts. ‘Stress is niet goed voor je’, is wat er misschien onbedoeld te veel doorklinkt. De perceptie die daardoor ontstaat draagt daardoor niet bij tot een gezonde manier van omgaan met stressoren.
Stress is een veelomvattend begrip. De forse klachten die mensen ervaren daaraan relateren is begrijpelijk maar onjuist. We bedoelen in zo’n week van de Stress met name de gevolgen van chronische stress, al dan niet in combinatie met serieuze negatieve levensgebeurtenissen.

Een groot nadeel van chronische stress is dat het juist lastiger is om jezelf te reguleren. Je staat in een overlevingsstand. Gek genoeg kunnen veel mensen dit gevoel als prettig ervaren. Je verliest (na verloop van tijd) echter het vermogen om realistisch te kijken naar de situatie waar je in zit en daar gezonde keuzes in te maken. Mensen met chronische stressklachten zorgen vaak slecht voor zichzelf en zijn niet in staat om zich aan hun goede voornemens te houden. Ze houden zich vast aan dat moment ergens in de toekomst dat alles beter is en gaan tot die tijd ‘vrolijk’ door. Er ontstaat een negatieve spiraal die maar moeilijk om te buigen is. Alhoewel ik de waarheid niet in pacht heb (wel kennis en ervaring) denk ik zelf aan twee globale oplossingsrichtingen die de komende jaren steeds meer gestalte zullen moeten gaan krijgen.

Als werkgever mag je van je medewerkers verwachten dat zij in de basis een plan hebben om fit te zijn en te blijven (calamiteiten daargelaten want tegen sommige zaken is geen kruid opgewassen). Feitelijk komt het er op neer dat mensen die hard werken en veel van zichzelf vragen, ook ruimte inbouwen voor verplicht herstel. Dat is ook in het belang van de werkgever op lange termijn.
Daarnaast is het essentieel dat er een omgeving ontstaat waarin medewerkers voorrang geven aan hun herstel als dat nodig is. Het moge duidelijk zijn dat de randvoorwaarden in ons werk en leven om te ontspannen vaak niet goed op orde zijn. Neem daarbij onze digitale omgeving waardoor we op ieder moment van de dag actief zijn of afleiding kunnen hebben…

Op het talige niveau ben ik er niet zo’n voorstander van om het woord stress te veel te gebruiken in relatie tot klachten en problemen. Te veel en te lang stress is niet goed. Waar het echt om draait is dat er vaak geen ruimte wordt ingebouwd voor effectief fysiek en mentaal herstel. Dat is het echte probleem. Hoe doe je dat? En als het nodig is: mag dat dan ook? Het is goed om te zien dat er maatschappelijk steeds meer aandacht ontstaat voor dit thema. Het kost veel geld maar belangrijker nog: er gaat veel levensgeluk verloren als we er niet in slagen om dit thema op de agenda te krijgen. Kortom: ik pleit voor ‘de week van het herstel’ of eigenlijk liever ‘het jaar van herstel’.

15/11

Zit jij wel in je raampje?

1 belangrijke tip om stress-klachten en burnout te voorkomen!

Wat gebeurt er bij jou onder stress? Word je gejaagd, gehaast, gespannen? Of heb je juist de neiging situaties te gaan vermijden, afwezig te raken of je steeds vermoeider en lustelozer te voelen? En belangrijk: kun jij dan ook weer terugschakelen naar de ontspanningsmodus? Dit zijn allemaal vragen die samenhangen met ‘het raampje’, waarmee ik de ‘window of tolerance’ bedoel. Veel mensen die last hebben van stress vinden het beeld van de window of tolerance heel verhelderend. Het geeft namelijk een duidelijk handvat bij herstellen van stress, maar ook bij het voorkomen van chronische stressklachten zoals overspanning en burn-out.

 

De bedoeling

Ons samenwerkingsverband is hecht met waardering voor onze verschillen. In de dagelijkse zoektocht is het van belang om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken.