Wij brengen mensen ook letterlijk in beweging

Arbeidspsychologie

Energy Control Methode (ECM)

In balans komen door gezond bewegen en ademhalen Bij veel mensen met burn-out-, stress- en vermoeidheidsklachten blijkt dat het lichaam niet meer in staat is terug te schakelen uit de inspanningsmodus om tot herstel over te gaan. De herstelfunctie van het lichaam functioneert dan niet goed meer. Door middel van de Energy Control Methode (ECM), ontwikkeld door Stans van der Poel, leren we mensen om het schakelsysteem (tussen inspanning en herstel) weer in werking te brengen.

Dat een deel van de mensen met spannings- en vermoeidheidsklachten niet of nauwelijks herstellen door het nemen van rust, is gelegen in het gegeven dat het lichaam fysiek (en fysiologisch) niet meer in staat is om te herstellen. In rust zien we bij metingen dat bij deze mensen de hartslag een hoogte heeft alsof het lichaam een inspannende activiteit aan het verrichten is (zoals joggen). Het lichaam herstelt dan dus niet.

Het bevorderen van het schakelvermogen tussen inspanning en herstel doen we door het op maat aanreiken van gedoseerde inspanning- en ademhalingsoefeningen. Door dit te combineren leert het lichaam opnieuw hoe het moet herstellen en kan herstel van de spannings- en vermoeidheidsklachten pas echt op gang komen.

Stress is niet persé slecht, gebrek aan herstel ervan wel

Wat we doen

Concreet werken we met een rust- en inspanningsmeting (op een fiets), waarbij we de hartslag en de ademhaling kunnen meten en analyseren. Omdat we dit doen bij activatie èn in rust kunnen we zowel de conditie als het herstelvermogen van iemand meten. Op basis daarvan geven we een advies op maat, waarbij er een optimaal conditieopbouw programma kan worden gemaakt en een maatwerk advies voor herstel- en ademhalingsoefeningen. Op deze wijze bouwt iemand gezond conditie op en wordt de balans tussen inspanning en herstel weer hersteld.

Inspanning en herstel horen bij elkaar. Echter, zo gewoon is dat niet meer in ons dagelijks leven. We spannen ons (te)veel in op ons werk, in ons gezin en in onze “vrije” tijd. Ruimte voor herstel nemen we nauwelijks. Spanning zetten we om in nog meer actie, minder slapen, in meer (suikers) eten en andere activiteiten die niet bijdragen aan onze gezondheid. Onrust, overspannenheid, burn-out, chronische vermoeidheid, overgewicht en complexe klachten zijn daarvan gevolgen.

Via de ECM methodiek hebben wij nu de mogelijkheid om op fysiek niveau te meten hoe het gaat met iemands vermogen om stress te hanteren. En wat iemand (fysiek) zou kunnen doen om daar beter grip op te krijgen Aan de hand van de uitslagen van de meting bespreken we wat zichtbaar geworden is en waar iemand aandacht aan zou kunnen besteden.

Advies en begeleiding

Na de meting stellen we vast wat concreet bij kan dragen aan verbetering van iemands herstel en conditie. Dat doen we op vier gebieden: Na de meting en het eerste advies bespreken we in hoeverre en in welke vorm verdere begeleiding aansluit bij de wensen of doelen van de deelnemer. Zo kan deze meting de start of een onderdeel zijn van een individueel begeleidingstraject bij DFG. De ECM-methode kan ook onderdeel uitmaken van een reeds eerder gestart begeleidingstraject waarbij we de coach of (fysio)therapeut van de deelnemer gericht kunnen adviseren. Ook kan er op basis van de meting een advies gegeven worden over een goede opbouw in werk. Desgewenst kunnen wij hierin ook de bedrijfsarts of werkgever adviseren.

• Balans tussen inspanning en herstel. We kijken naar de mate van evenwicht tussen inspanning en ontspanning in iemands leven. We adviseren hoe het evenwicht versterkt kan worden.

• Inspanning: We adviseren met welke vorm van beweging of sport en een passend niveau van inspanning iemand zijn of haar conditie kan verbeteren. Door precies binnen de bij de persoon passende hartslagzone te trainen leert de deelnemer wat een voor hem of haar gezonde belasting is.

• Ademhaling: We leren de deelnemer een simpele en krachtige manier van ademhalen die hij of zij dagelijks kan toepassen en die het herstel kan bevorderen. Met name door het doen van de ademhalingsoefeningen direct na de inspanning wordt het vermogen van het lichaam om te schakelen van inspanning naar herstel weer geactiveerd. Het is juist dit schakelsysteem dat bij mensen met burn-out en vermoeidheidsklachten niet goed meer werkt.

• Voeding: We bespreken met de deelnemer hoe hij of zij omgaat met voeding en geven advies om met behulp van de juiste voeding het lichaam minder te belasten zodat iemand weer meer duurzame energie krijgt.

Voor meer informatie met betrekking tot "Energy Control Methode (ECM)" kunt u met uw vragen altijd terecht bij Anneke.

Arbeidspsychologie